Links

Hieronder een willekeurige verzameling van links naar websites die iets met Nijeveen of met historie van doen hebben.

Stichting Barbara houdt zich ook bezig met oud dan wel historisch materiaal.
Wat ze doen en hoe ze dat doen kunt u vinden op hun eigen website: http://www.stichtingbarbara.nl

Helemaal van deze tijd zijn een tweetal filmpjes, gemaakt door Harry Manden, die ons een blik gunnen op de Dorpsstraat en Kolderveen anno 2010.

De films zijn te bereiken via de volgende links:

Voor de Dorpsstraat:

Voor Kolderveen:

Links naar organisaties in Nijeveen:

* www.stichtingwelzijnouderennijeveen.nl Stichting Welzijn Ouderen Nijeveen

* Dorpsvereniging NijeveenDorpsvereniging Nijeveen

* Gereformeerde Kerk Nijeveen-Havelte-Wanneperveen  met een historie die teruggaat tot de 19e eeuw

* Hervormde Gemeente Nijeveen met een historie die teruggaat naar de 15e eeuw

* Hervormde gemeente Kolderveen - Dinxterveenmet een historie die teruggat tot de 14e eeuw

* Orgels in Drenthe - Hervormde Kerk Kolderveen

* Orgels in Drenthe - Gereformeerde Kerk Nijeveen

* CBS De Wel Christelijke basisschool in Nijeveen
* OBS Commissaris Gaarlandt Openbare basisschool in Nijeveen

Els Buitenhuis en Ytje Holtrop, hebben in het voorjaar van 2013 een interview gehad met enkele bestuursleden.
De informatie die ze daarmee verkregen hebben, is verwerkt in hun studieopdracht. De opdracht is gepubliceerd op een website.
Het is beslist de moeite waard om Nijeveen eens te bezien door de ogen van een ander.

Links naar archieven en andere historische verenigingen

*Drents Archief - Foto's en meer van de provincie Drenthe

Archieven.nl - Foto's en meer op landelijk niveau

* Drenlias (genealogische database van het Drents Archief) is op 24 januari 2015 vervangen door AlleDrenten.nl, de website voor familieonderzoek van het Drents Archief. Het is de opvolger van DrenLias, maar dan met een geavanceerder zoeksysteem en veel meer informatie.

* Wie was wie: genealogische database, nationaal. Is in 2013 in de plaats gekomen van Genlias

* Graftombe zoekmachine voor het vinden van teksten op grafstenen. Gerangschikt op begraafplaats.

* Historisch Centrum Overijssel

* Drentse Encyclopedie met ondermeer informatie over Nijeveen, Kolderveen en de Bovenboeren

* DHV - Drentse Historische Vereniging houdt op haar site een overzicht bij van activiteiten van de verschillende Drentse historische verenigingen
* adreslijst met alle Drentse historische verenigingen
* Stichting Oud Meppel
* Stichting Historie Ruinerwold
CHC Land van Vollenhove Het Cultuurhistorisch Centrum Land van Vollenhove is een museum in Vollenhove waar bezoekers de geschiedenis van Stad en Ambt Vollenhove kunnen beleven. Ook geven ze het blad Kondschap uit.
* Kees Thomas, bekend van stukken over Kolderveen en de Zomerdijk, houdt een blog bij met leuke verhalen over zijn voorouders.
* Informatie van en over het Huus van de Taol: www.huusvandetaol.nl

* Voor de webwinkel van het Huus van de Taol: www.kiepshop.nl