A. Keijzerlaan

Albert Keijzerlaan

In Nijeveen zijn wegen genoemd naar personen die in Nijeveen gewoond, geleefd en gewerkt hebben. Er zijn wegen genoemd naar deze mensen , omdat ze voor ons dorp van betekenis geweest zijn als dominee, burgemeester, wethouder of anderszins.

Een rondlopende aftakking oostelijk aan de Raadhuislaan heet de Albert Keijzerlaan. Wie was deze Albert Keijzer?

Albert Keijzer, geboren op 14 oktober 1894 in Nijeveen, Op 21 februari 1967 is hij op 72 jarige leeftijd overleden.

Hij werd al  in 1936 op jeugdige leeftijd (42 jaar) raadslid van de Nijeveense gemeenteraad voor de Antirevolutionaire Partij. Hij is dat bijna 30 jaar geweest. In al die jaren had hij als gevolg van zijn grote werkkracht en trouw een grote bekendheid en populariteit opgebouwd.

Van 6 september 1945 tot 4 september 1946 was hij wethouder.

In 1936 werd hij ook lid van het bestuur van het Groene Kruis. Enige tijd later werd hij voorzitter van dit bestuur wat hij gebleven is tot 1964.

De de coöperatieve zuivelfabriek “ De Eendracht” heeft hij als voorzitter van het bestuur vele jaren gediend. Deze zuivelfabriek stond op de plaats waar nu de sporthal “ De Eendracht” staat. Deze fabriek was een van de twee zuivelfabrieken die in de gemeente Nijeveen stonden. Keijzer heeft er veel aan toe bijgedragen dat men in juni 1962 gekomen is tot een fusie van deze beide fabrieken.

De Gereformeerde kerk heeft hij vanaf zijn jeugd gediend. Tot aan zijn overlijden was hij ouderling.

In 1965 werd hem een koninklijke onderscheiding in goud toegekend.

In 1966 nam hij als nestor van de raad afscheid als raadslid.

De gemeenteraad heeft op 21 januari 1976 besloten een straat naar hem te vernoemen: De Albert Keijzerlaan.

Bron: Archief Meppeler Courant.

js.

Hierna enkele beelden van de A. Keijzerlaan zoals die er nu uit ziet.