Kolderv. Oosterse Grift

DE KOLDERVEENSE OOSTERSE GRIFT

De Kolderveense Oosterse Grift opengraven ?

Misschien heeft u het ook wel in de krant gelezen, Meppel wil een deel van de oude Gasgracht weer open graven. Dat gebeurt over een lengte van 85m en in verband met de toegezegde subsidies moeten de werkzaamheden voor 1 juli afgerond zijn. Het plan kost ruim 2,6 miljoen euro, dat is dan 31.000 euro per meter. Daarboven komen dan nog de kosten voor de brug maar dat is maar 134.000 euro. Dan komt er straks een oud zeilschip van de bruine vloot in dit nieuwe deel te liggen.

Een geweldig mooi plan dat Meppel echt op de kaart zal zetten.

Maar het wordt nog veel mooier als wij de Kolderveense Oosterse Grift weer open graven. Dat was vroeger met name voor 1880, toen er nog geen verharde wegen waren, een zeer belangrijk vaarwater voor Kolderveen en de Kolderveense Bovenboer. In de Kolderveense Bovenboer woonden toen meer mensen dan in Nijeveen of Kolderveen. Er waren laad- en losplaatsen in Kolderveen en Kolderveense Bovenboer.

Ons lid Bart Keizer herinnert zich nog de aanlegpalen voorzien van ringen naast hun boerderij in Kolderveen. Dat daar veel “verkeer” was blijkt ook wel uit het feit dat zowel aan de oost- als aan de westzijde in Kolderveen een kroeg stond. Bekend zijn nog café Mulder aan de oostzijde en café Nijmeyer aan de westzijde van de Grift. Daar kon de moede reiziger zijn dorst lessen en werden zaken afgehandeld. Op de plaats van de voormalige zuivelfabriek was toen een bakkerij.

In de Bovenboer had je bij de kruising Vonderpad-Oosterse grift cafe Jan Bouwknegt in de volksmond Jan Everts genoemd. Zijn zoon Hendrik Everts had een winkel met bakkerij- en kruidenierswaren. Zo zie je dat deze Grift een zeer belangrijk vaarwater was, men kan wel stellen de belangrijkste van de hele gemeente. Helaas is in het kader van de ruilverkaveling in de periode 1960-1970 de Kolderveense Oosterse grift dicht gespoten en is zo een belangrijk historisch vaarwater met een roemrijk verleden verloren gegaan. Bijzonder jammer en daarom zou het erg fijn zijn als men deze grift weer open graaft. Onze plaatselijke aannemers Altena, Bijker en Oosterhuis kunnen deze klus wel klaren en dat hoeft echt geen 31.000 euro per meter te kosten.

Voor de helft van dat bedrag 15.000 euro per meter, zijn zij vast wel bereid dat werk uit te voeren. Dan komen er nog enige bruggen bij, maar daar zal het gemeentebestuur geen moeite mee hebben.

Als wij dan nog zorgen dat er weer een echte turfschipper in de Kolderveense Oosterse grift vaart, gaan oude tijden weer leven. Dat zet pas echt de gemeente Meppel weer op de kaart. Ik vind het een fantastisch goed plan en in mijn enthousiasme heb ik het direct aan mijn beste vriend voorgelegd. Maar…….. die was nu niet direct optimistisch:”Denk jij dat er 1 persoon meer naar Meppel komt om die 85 meter Gasgracht of die Oosterse grift. En dan 31.000 euro per meter, is dat verstandig omgaan met gemeenschapsgeld, om nog maar te zwijgen over die arme turfschipper in de grift die zijn turven aan de straatstenen nog niet kwijt kan. En wat denk je van de sanitaire voorzieningen op die oude boten……..ja juist, alles gaat zo het water in, en dat in deze tijd waarin wij ons zoveel zorgen maken om het milieu. En dan praat ik helemaal nog niet over alle ratten die op die smeerboel afkomen. Nee, doe mij een plezier………..”

Kadebe.

P.S. Ik meende dat het zo’n mooi plan was maar er zal wel niets van komen.